Kiriman cerita lucu yang tidak tersiar di Gelihati

Thursday, July 22, 2004

Gaji

Cerita ni berlaku tahun 1980-an. Masa tu aku kecik lagi. Biasalah masa dulu semua barang yang ada kat rumah kita adalah hak jiran kita, termasuklah golok,cangkul dan rakan se geng dengannya.
Memandangkan musim kemarau tiba, pokok getah banyak dah kering,so bilal kampungku ada datang ke rumah untuk meminjam gaji. Lalu mak aku kasilah pinjam.... sampai berminggu2 tak hantar. So mak aku suruh lah aku pi ambil balik gaji tu.
Gaya seorang hero akupun pi lah mintak... sampai je rumah dia...

Aku : Assalamualaikum tok.
Bilah : Aha. Mualaikumsalam. Ada apa mai ni orang nak
relax tak boleh.
Aku : Mak suruh minta gaji.
Bilah : Eh.? Bila mak kau kerja ngan aku.
Aku : Tak. mak nak gaji kayu tg tok pinjam.
Bilah : Ye Ke.

Aku pun balik, aku tekad nak kenakan tok bilal suatu ari nanti...


---- sumbangan: Lan

4 Comments:

Post a Comment

<< Home